کد مطلب:279294 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:144

شرح حال علی بن محمد سمری نایب چهارم
چهارم از وكلاء و سفرای حضرت حجت علیه السلام شیخ ابی الحسن علی بن محمد سمری بود و چون وفات شیخ ابوالقاسم حسین بن روح رحمه الله در رسید به امر حضرت حجت امام عصر علیه السلام قائم مقام خود قرار داد شیخ ابی الحسن علی بن محمد سمری را و كرامات و معجزات و جواب مسائل شیعیان را حضرت حجه الله عجل الله فرجه به دست او جاری میفرمود و شیعیان به امر آن حضرت اموال را تسلیم او مینمودند و او به خدمت آن بزرگوار میفرستاد و چون او را زمان وفات در رسید شیعیان در نزد او حاضر شدند و از او خواهش كردند كه كسی را به جای خود بشناساند و امر نیابت را به او واگذارد، او در جواب گفت كه خدا را امری هست كه باید آن را به اتمام رساند یعنی باید غیبت كبری واقع شود.

و در روایت دیگر از شیخ صدوق رحمه الله آنكه چون شیخ ابوالحسن سمری را زمان وفات رسید شیعیان در نزد وی حاضر شدند و از او پرسیدند كه بعد از تو وكیل امور كی خواهد بود و كدام شخص در جای تو خواهد نشست؟ در جواب ایشان گفت: من مأمور نشده ام كه در این باب به احدی وصیت نمایم.

و از شیخ طوسی در «كتاب غیبت» و از شیخ صدوق در «كتاب كمال الدین» روایت شده است كه چون شیخ ابوالحسن علی بن محمد سمری را وفات در رسید توقیعی بیرون آورد و به مردم نشان داد كه نسخه آن بدین مضمون بود:

«بسم الله الرحمن الرحیم یا علی بن محمد السمری! اعظم الله اجر اخوانك فیك فانك میت ما بینك و بین سته ایام فاجمع امرك و لاتوص الی احد فیقوم مقامك بعد وفاتك فقد وقعت الغیبه التامه فلا ظهور الا بعد اذن الله تعالی ذكره وذلك بعد طول الامد و قسوه القلوب و امتلاء الارض جورا و سیأتی من شیعتی من یدعی المشاهده الا فمن ادعی المشاهده قبل خروج السفیانی و الصیحه فهو كذاب مفتر و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم»،

حاصل فرمان آن بزرگوار در این توقیع شریف آنكه: ای علی بن محمد سمری! خداوند برادران دینی تو را در مصیبت تو اجر عظیم كرامت فرماید، به درستی كه در اثنای این شش یوم وفات خواهی نمود پس جمع نما امر خود را و در كار خود آماده باش و به احدی وصیت نیابت ننما كه قائم مقام تو شود بعد از وفات تو، به درستی كه غیبت كبری واقع گردید و مرا ظهوری نخواهد بود مگر به اذن خدای تعالی و این ظهور، بعد از این است كه زمان غیبت طول بكشد و دلها را قساوت فرا گیرد تا پرشود زمین از جور و ستم و زود است كه می آیند كسانی از شیعیان من كه دعوی مشاهده مرا مینمایند آگاه باشید كه هر كس پیش از خروج سفیانی و رسیدن صیحه آسمانی دعوی مشاهده نماید پس او كذاب و افترا زننده است.

راوی گوید: كه نسخه شیخ ابوالحسن علی بن محمد سمری را نوشتم و از نزد او بیرون رفتم چون روز ششم در رسید به نزد او، رفتیم دیدیم كه درجات احتضار است آنگاه به او گفته شد كه وصی تو بعد از تو كیست؟ گفت: خدا را امری است باید او را به تمام برساند، این را گفت و وفات نمود رحمه الله.

و نیز از شیخ صدوق در «كتاب كمالالدین» نقل شده كه وفات علی بن محمد سمری در سال سیصد و بیست و نه از هجرت بوده است و بنابراین مدت غیبت صغری كه سفراء و وكلاء و نواب مخصوص حضرت حجه الله علیه السلام كه از جانب او مأمور به سفارت و نیابت بودند قریب به هفتاد و چهار سال خواهد بود كه قریب به چهل و هشت سال ایام سفارت عثمان بن سعید عمری و پسر او محمد بن عثمان بن بود و قریب بیست و شش سال مدت سفارت شیخ ابوالقاسم حسین بن روح و شیخ ابوالحسن علی بن محمد سمری بود و بعد از گذشتن این مدت سفارت منقطع شد و غیبت كبری واقع گردید.